Nieuw Zeeland 2014

FOX Glacier

hoi allemaal,

lekker lui op de bank van de camper , doe ik weer een poging om jullie bij te praten.

Zatermiddag zijn we uit Wanaka vertrokken richting FOX Glacier aan de westkust. deze gleteser ligt tot in het regenwoud, dus een bezoekje waard dachten we. Zodra we over de Haastpas heen reden kwamen letterlijk in een regenwoud terecht. Regen, regen en nog eens regen. totaal geen zicht meer, zelfs toen we aan de kust stonden was de zee niet eens te zien. Tegen 8.00 uur savonds op een natuurcamping, midden in het toch prachtige regenwoud, de camper neergezet en de hel nacht genoten van het getik van de regen op het dak van de camper. Gelukkig was het zondagmorgen droog en dus op om de eerste pinguïns van dit jaar te spotten. via een prachtige wandeling door het regenwoud zijn we op het strand aan ,waar de pinguïns te vinden zouden zijn. We hebben er wel een zien zwemmen en dat was het. Helaas ! maar we hebben de foto's van vorig jaar nog.

Het weer werd steeds beter en met goede moet richting FOX Glacier. Daar aan gekomen geen berg te zien laat staan een gletser. het berglandschap was verstopt in een dik pak wolken, jammer. toch even naar het weer gevraagd en of de gletserwandeling nog op het programma stond. Helaas deze wandeling was geschrapt, en je kan nu alleen nog met helicopter op de gletsjer worden gezet. Dat was ons een beetje de prijzig ( €200 p.p.) Dus dan maar weer aan de wandel richting een strand waar een colonie met zeehonden te vinden zou zijn. Na een wandeling van 2 uur door de blubber van het regenwoud kwamen we op een leeg strand aan. Geen hond te zien laat staan een zeehond. Wel een prachtig strand waar vele watervallen vanuit het regenwoud op het strand op uit kwamen. Super mooi.

Nu staan we in het plaatsje Frans Jozef glacier op jawel een camping. Wild Camperen is in deze streek niet toegestaan. Voordeel we hebben WiFi en douche . Deze keer is Carla aan de beurd o de kleding te wassen. Dus ik zit lekker aan een koel biertje ( nog steeds in mijn korte broek, echt winters !).

Nog even geïnformeerd naar de gletsjer wandeling. je raadt het al: Geen gletsjer wandelingen meer mogelijk, ook hier alleen met de helicopter. Nog even met de kinderen appen/Viber en dan naar bed.

Als het weer mee zit dan wandelen morgen naar de gletsjer i.p.v.erop.

Hans en Carla

Peter en Maria

De gletsjer is alleen de moeite waard met mooi weer. Groot gelijk dat je niet gaat vliegen met dit weer.
Onze neef is deze week aangekomen in nw Zeeland, zij zitten aan de oostkant.
Vanochtend contact gehad met de zus van Peter in het midden van het zuider eiland, daar was het nu 28 graden.
Er is dus hoop op beter weer.
Prachtige foto's
Gr

Johan Kroes

Wat is dit genieten zeg. Elementen van de natuur, een stiekem lachende zeehond, de spierspanning op peil houden door lekker wandelen en hardlopen. En natuurlijk al die foto's van die schitterende vergezichten die op een kalender niet zouden misstaan. Hé Carla, goeie tip van Hans om het shoppen toch geheel anders aan te pakken. Grijp die kans, want zo is ie anders nooit.
De groeten uit een grijs Dedemsvaart van Johan, Tineke en Driekus, die een nachtje is te logeren. Makkelijk ventje hoor en s'nachts lekker doorslapen. Doei!!

Alfred k

Leuk om te horen dat het met jullie goed gaat, en een geweldige tijd hebben! Hans denk erom geen lusjes daar he!!
Geniet er nog maar van!!

Albert Vos

Wat mooi om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Als ik het weer allemaal zie en hoor krijg ik weer zin om een keer terug te gaan. Echt een soort van deja vu.
Leuk dat jullie nog aan UB haar verjaardag hebben gedacht zo aan het eind van de wereld. Over de FC zal ik het maar niet hebben. Hoop wat dat betreft zondag betere berichten voor je te hebben als we naar 020 moeten. Oh, was ik nog vergeten te vragen. Als jullie er aan denken mogen jullie mijn verzameling buitenlandse munten aanvullen door wat Nieuwzeelandse munten voor me mee te nemen :-). Wat is jullie volgende reisdoel, Abel Tasman? Heel veel plezier verder.

Ellen

Jij in je korte broek. Hier vriest het, 's ochtends ramen krabben. Geniet er maar van.

Rudi

Geweldig mooi om jullie verhalen te lezen. Het begint weer te kriebelen als je het allemaal leest. Franz Josef Glacier, tja je moet een beetje geluk hebben dat je er zelf op kunt. Wij hadden dat geluk wel al kan ik uit ervaring zeggen dat het best hard valt in zo'n gletsjerspleet... Heeft de opwarming van de aarde nog verder z'n werk gedaan? Toen wij er waren, kromp dat ding heel snel. Nou, geniet nog van alles en ik ben benieuwd naar de volgende verhalen. Abel Tasman zou inderdaad een goede bestemming kunnen zijn! Geniet van de biertjes (red lion was het?).
Groet van Monique en Rudi